• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • ОБЖЗД (основи безпеки життєдіяльності та здоров'я дитини)


Одним з головних пріорітетних завдань закладу
є формування у дітей культури здорового способу життя, безпечної поведінки та правила реагування в умовах надзвичайних ситуацій.




Напрямок роботи комунального закладу
«Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №303
Харківської міської ради»

"Організація роботи
безпеки життєдіяльності з дітьми в ДНЗ"





Безпека – це:

  • знання дошкільників про певні небезпечні ситуації та людей, які можуть загрожувати здоров'ю та життю;
  • уміння правильно поводитися у різних ситуаціях;
  • навички самостійних рішень у певних надзвичайних ситуаціях.

Базовий компонент дошкільної освіти України (нова редакція) передбачає вимоги щодо безпеки життєдіяльності дітей у освітній лінії «Особистiсть дитини».

Для виконання цього завдання створили комплексну систему роботи з ОБЖ з кадрами дошкільного навчального закладу, батьками, дітьми та громадськістю.



Освітньо-виховну роботу з дошкільниками
проводимо у таких напрямках:

  • життя серед людей, у природному та предметному середовищі;
  • правила поведінки з вогнем;
  • безпечні та небезпечні вулиці та дороги;
  • виховання вміння надавати собі та іншим допомогу у випадку необхідності.


В організації навчально-виховної роботи
з питань безпеки життєдіяльності дошкільників
можна визначити три основні напрямки:

  1. Така робота не повинна обмежуватися засвоєнням норм та правил; дітей необхідно навчати обачності, навичок орієнтування і швидкої реакції в екстремальних ситуаціях;
  2. Максимального ефекту можна досягти, якщо буде прослідковуватися єдина стратегічна лінія у діяльності педагогічного, дитячого та батьківського колективів;
  3. Слід врахувати деякі принципові аспекти роботи з дітьми, які суттєво відрізняються від аналогічної роботи з дорослими (розповіді, відеофільми про наслідки пожеж, повеней, інших небезпек).


Перевага в освітньо-виховному процесі
надається цікавим довірливим бесідам, розмовам, моделюванню та аналізу певних ситуацій,
дидактичним та сюжетно-рольовим іграм.



Більше уваги приділяємо організації різних видів діяльності, спрямованих на набуття певних навичок поведінки, досвіду, самостійного пошуку виходів з непростих ситуацій, навчанню приймати виважені, продумані рішення. Адже все, чого навчають дітей, вони повинні вміти застосовувати в реальному житті, на практиці.


Щоб здійснювати плідну роботу з дітьми,
систематично проводимо роботу з педагогічним колективом та батьками,
перед якими стоять три найважливіші завдання:

  1. Створити безпечні умови для життєдіяльності дитини;
  2. Сформувати в дитинi уміння передбачати наслідки своїх вчинків;
  3. Виробити в дитини навички практичних дій під час виникнення труднощiв.


Для цього використовуємо весь арсенал методичної роботи з педагогічними працівниками. Така робота має бути комплексною та різноплановою.

Перш ніж чомусь навчати дошкільників, педагоги повинні самі отримати чіткі знання та оволодіти навичками щодо зазначеного питання. Але головне – донести до свідомості дітей розуміння про цінність, неповторність кожної людини, викликати у них бажання опікуватися власним здоров'ям, бути обачним та цінувати особисту безпеку й життя.


Але навчаючи, вихователь перш за все має здійснювати педагогічно-виховну роботу, керуючись наступними захисними принципами:

  • Перебування дітей у полі зору дорослих та підтримання контакту з ними – запорука особистої безпеки кожного вихованця;
  • Формування у дітей уявлень про існуючу в навколишньому середовищі небезпеку (зокрема, від незнайомців) – основний метод захисту дітей;
  • Вироблення і доведення до автоматизму у дітей звички зачиняти двері – засіб особистого захисту вихованців і захисту їхнього житла від злодіїв;
  • Виховання і дітей розсудливості та обережності при виборі місць для ігор – запобігання випадкам дитячого травматизму.

Спільна робота з педагогами, дітьми, батьками забезпечить дітям перед вступом до школи різноманітно та повно засвоїти навички практичної безпечної життєдіяльності й усвідомити, що її життя та здоров'я – це найдорожче багатство. А дотримання дітьми правил безпечної поведінки та захисних принципів обов’язково допоможе їм у різних життєвих ситуаціях.



Тиждень безпеки життєдіяльності проводиться у квiтнi-травні місяці кожного навчального року.



Вихователем-методистом розроблено план проведення заходів на весь календарний тиждень. В ньому передбачено різноманітні форми та методи роботи з вихованцями та їх батьками щодо попередження травмування та загибелі дітей у дорожньо- транспортних пригодах, у побуті, під час перебування біля водойм та ін.



Тематика і обсяг інформаційного навантаження на дітей підібрана з урахуванням вікових груп дітей.

Для того, щоб всі заплановані заходи проводились на відповідному методичному рівні, вихователь-методист надає методичні рекомендації щодо проведення заходів та дотримання тематики Тижня Безпеки; всі задіяні вихователі складають плани роботи на тиждень в яких передбачені заходи різні за змістом та формою.

Діти старших груп традиційно йдуть на екскурсію до пожежної частини. Завершується тиждень розвагою – вікториною з правил дорожнього руху «Буратіно на дорозі», на який, зазвичай, запрошується представник поліції. Він розповдає дітям про правила пішоходів,та деякі цікаві історії з життя.

У проведенні Тижня безпеки Дорожнього руху беруть участь всі дошкільні групи закладу. Вихователі всіх груп оформлюють куточки експрес-інформації, папки-пересувки, індивідуальні бесіди з батьками про домашнє виховання у дітей щодо дотримання правил дорожнього руху, р розширили уявлення батьків щодо попередження травмування та загибелі дітей у дорожньо- транспортних пригодах, у побуті, під час перебування біля водойм та ін. Підведення підсумків проведення ТБД показало, що в КЗ ”ДНЗ № 303” проводиться планомірна робота вихователів щодо виховання у дітей бережливого відношення до свого життя та життя оточуючих. Висновки щодо методичного рівня проведення Тижня безпеки, деякі наявні недоліки було обговорено з вихователями на методичній годині та узагальнено наказом .






/Files/images/увага2.jpg/Files/images/травматизм.jpg/Files/images/увага.jpg




Дитячий травматизм: як уберегти дитину?


Дитячий травматизм здається неминучим злом, особливо в літній період – на канікулах важко контролювати дитину і захищати її від небезпек.
Насправді, більшості травм і небезпечних ситуацій можна уникнути. І профілактика дитячого травматизму природно, лягає на плечі батьків і учителів.
Дитячий травматизм поширений куди більше, ніж травматизм дорослих, і це не дивно.
Діти дуже допитливі, намагаються активно пізнавати навколишній світ.
Але при цьому життєвих навичок у них ще мало, і вони не завжди уміють оцінити небезпеку ситуації. Тому дитячі травми, на жаль, не рідкість.

/Files/images/травматизм2.jpg


Дитячий травматизм умовно можна розділити на п’ять типів
залежно від місця, де дитина може отримати травму :

  1. побутовий (травми, які виникають удома, у дворі, в дитячому саду);
  2. вуличний (в першу чергу транспортний, але також і не пов’язаний з транспортом);
  3. шкільний (або в дитячомусадочку);
  4. спортивний;
  5. інший.
Побутовий травматизм – найпоширеніший, і причина його в більшості випадків – неуважність батьків, які не лише залишають дитину без нагляду, але і залишають в доступних місцях небезпечні для дитини предмети, не закривають вікна і тому подібне


Існує і інша класифікація
дитячого травматизму – вікова.

У дітей кожного віку – свої особливості розвитку і поведінки, які і обумовлюють найбільш поширені типи травм.
Так, в грудному віці (до року) дитячий травматизм найчастіше пов’язаний з заковтуванням сторонніх предметів.
Дитина намагається пізнавати світ єдиним доступним йому способом – він чіпає руками предмети, що знаходяться в безпосередній близькості, і намагається тягнути їх в рот.
У віці від року до трьох дитина вчиться ходити і стає дуже рухливим. Тому до травм від заковтуваних предметів додаються травми, пов’язані з падіннями (удари, переломи)травми від гострих предметів, опіки, поразки струмом.
Після трьох років допитливість росте, навколишній світ дитини більше не обмежується квартирою, тому вірогідність отримати травму збільшується.
Потім дитина йде в школу, і батьки вже не можуть контролювати його так, як раніше.
Додається шкільний і спортивний дитячий травматизм.
Сплеск травматизму часто доводиться на підлітковий вік: в цей час дитячий травматизм обумовлений не лише цікавістю і невмінням оцінити небезпеку, але ще і бажанням покрасуватися перед ровесниками, бути не гірше, ніж інші, і безрозсудною сміливістю.




/Files/images/102.jpg


Профілактика дитячго травматизму

Звичайно, повністю викоренити дитячий травматизм неможливо – від нещасного випадку, на жаль, не застрахований ніхто. Але завдання батьків – максимально забезпечити свою дитину.

Адже більшість травм відбуваються саме з вини батьків – недоглядали та не роз'яснювали ...


Способи профілактики дитячого травматизму
залежать від віку дитини.


У грудному віці, наприклад, особливо важливий постійний нагляд. Звичайно, важко устежити за дитиною 24 години в добу, 7 днів в тиждень, але чим молодше дитина, тим важливіше не випускати його з виду.

Дитячий травматизм в дитячому віці цілком і повністю на совісті батьків. Немовля ще не знає, що таке “небезпечно”, і пояснити йому це не можна.

Отже якщо малюк проковтнув гудзик або – не дай Бог! – випав з коляски, що стояла на балконі, винні батьки.



Дитина росте, починає ходити, гуляти з вами на вулиці, так що тепер ваше завдання – МАКСИМАЛЬНО ЗАХИСТИТИ його від травмоопасних предметів.

Удома – заховати від нього крихкі і гострі предмети, сірники, нагрівальні електроприлади, хімікати (чистячі засоби, фарби, лаки і ін.).

Розетки закриваються спеціальними заглушками.

Треба закривати вікна (чи хоч би забезпечити їх міцними сітками) і не підпускати дитину до плити і іншої небезпечної побутової техніки.

Крім того, в цьому віці треба вже учити дитину самостійно визначати міру небезпеки.

Розкажіть йому, що сірниками і праскою можна обпектися, ножем – порізатися, а окропом – обшпаритися.

У цьому віці діти вже цілком здатні сприймати аргументацію, і краще нехай він дізнається про небезпеку з ваших слів, чим на власному досвіді.

Тільки розповідайте спокійно, НЕ ПОТРІБНО ЗАЛЯКУВАТИ ДИТИНУ!!!



/Files/images/травматизм3.jpg


Чим старше стає дитина, тим більш важливим стає ПОЯСНЕННЯ ПРАВИЛ техніки безпеки!!!

Коли дитина йде в школу, батьки часто перекладають відповідальність за дитячий травматизм на класних керівників, учителів фізкультури, праці і ОБЖЗД.

Так, під час уроків учителі несуть відповідальність за дитину, але БАТЬКИ САМІ ПОВИННІ ОЗНАЙОМИТИ своє чадо з правилами дорожнього руху і іншими правилами безпеки!!!

Врешті-решт, учитель відповідає за цілий клас, дуже важко устежити за 40 дітьми.

У вас же тільки одна дитина – і у ваших силах зробити так, щоб він не намагався вибігти на проїжджу частину або викинути ще що-небудь небезпечне.


Дитячий травматизм – серйозна проблема,

але якщо батьки стежитимуть за своєю дитиною і навчать його правилам безпеки, багатьох травм вдасться уникнути

/Files/images/телефон.jpg





Кiлькiсть переглядiв: 1317